Działalność wydawnicza
Stowarzyszenie prowadzi → Wydawnictwo Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W Wydawnictwie publikowane są zarówno monografie naukowe, jak i publikacje ciągłe:
→ „Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie”
Organizacja/współorganizacja konferencji naukowych
Stowarzyszenie, realizując cele statutowe (Statut, art. 3 § 2 pkt c), zorganizowało lub współorganizowało ponad 35 konferencji naukowych o zasięgu zarówno międzynarodowym, jak i krajowym i lokalnym.
Organizacja kursu przygotowującego do egzaminów na aplikacje prawnicze
Decyzją Zarządu SAWP KUL w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II od 2011 r. organizowany jest kurs przygotowujący do egzaminów wstępnych na aplikacje prawnicze. Od 2013 r. współorganizatorem szkolenia jest Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL. Celem kursu jest powtórzenie i rozszerzenie dotychczas zdobytej wiedzy, niezbędnej do przystąpienia do egzaminu aplikacyjnego i uzyskanie pozytywnego wyniku. W kursie mogą brać udział zarówno studenci V roku prawa, jak i absolwenci studiów prawniczych zainteresowani przystąpieniem do egzaminów wstępnych na wybrane aplikacje. Zajęcia prowadzone są na wysokim poziomie merytorycznym i dydaktycznym przez praktyków oraz nauczycieli akademickich. Szkolenie kończy się próbnym egzaminem przygotowanym zgodnie z wytycznymi Ministra Sprawiedliwości.
Sprawozdania z przeprowadzonych kursów:
→ 2019
→ 2018
→ 2017
→ 2016
→ 2015
→ 2014
→ 2013
→ 2012
→ 2011
Przyznawanie Nagrody im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia
Pomysłodawcą i inicjatorem ustanowienia Nagrody im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia jest ks. Mirosław Sitarz, przewodniczący Stowarzyszenia. Dnia 9 maja 2017 r. Zarząd SAWP KUL podjął uchwałę 2/2017, na mocy której uchwalił Regulamin Nagrody (→ Regulamin Nagrody im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia). Statuetka przyznawana jest w każdym roku kalendarzowym osobom za wybitne osiągnięcia naukowe, dydaktyczne, zawodowe bądź organizacyjne mające na celu szerzenie zasad katolickich zgodnie z zasadą Deo et Patriae.
Laureaci
Nagrody im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia
za rok 2017
· ks. inf. dr Ireneusz Skubiś
· ks. prof. dr hab. Wojciech Góralski
· mec. Stefan Hambura
za rok 2018
· prof. dr Peter Raina
· marszałek Marek Jurek
· ks. prof. dr hab. Józef Krukowski
za rok 2019
· abp prof. dr hab. Marek Jędraszewski
· ks. dr hab. Waldemar Cisło, prof. UKSW
· kard. Gerhard Ludwig Müller
za rok 2020
· abp dr hab. Andrzej Dzięga
za rok 2021
· minister Przemysław Czarnek
· abp Jan Romeo Pawłowski
Przyznawanie Medalu Stefan Kardynał Wyszyński „Nauczyciel praw Bożych”
Pomysłodawcą i inicjatorem ustanowienia Medalu Stefan Kardynał Wyszyński „Nauczyciel praw Bożych” jest ks. Mirosław Sitarz, przewodniczący Stowarzyszenia. Medal jest sposobem wyrażenia wdzięczności osobom, które w znaczący sposób przyczyniły się do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Dnia 9 maja 2017 r. Zarząd SAWP KUL podjął uchwałę 3/2017, na mocy której uchwalił Regulamin Medalu (→ Regulamin Medalu Stefan Kardynał Wyszyński „Nauczyciel praw Bożych”)
Laureaci Medalu Stefan Kardynał Wyszyński „Nauczyciel praw Bożych”
za rok 2017
- Medal oznaczony Nr 1 jako wotum został przekazany przez ks. Mirosława Sitarza na Jasną Górę
- ks. Józef Krukowski
- Wanda Wojciechowska-Kolbuch
- Zbigniew Wojciechowski
- Paweł Cichosz
- Stanisław Zajączkowski
- Wojciech Kasperski
- Agnieszka Romanko
- Anna Słowikowska
- Stanisław Janik
za rok 2018
- bp Ryszard Karpiński
- ks. inf. Ireneusz Skubiś
- ks. Krzysztof Nykiel
- o. Zbigniew Suchecki
- Przemysław Czarnek
- Zbigniew Tracichleb
- Waldemar Bednaruk
- Arkadiusz Jaworowski
- Maciej Mitera
- ks. Zbigniew Jaworski
za rok 2019
- abp Salvatore Pennacchio
- abp Stanisław Budzik
- bp Artur Miziński
- Jarosław Stawiarski
- Ryszard Maciejewski
- Michaela Moravčikova
- Bożena Bobowska
- ks. Jozef Marčin
- Marek Kamola
- Paweł Zwolak
Wielowymiarowe wsparcie instytucjonalne w procesie readaptacji nieletnich i dorosłych przestępców
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II” na podstawie umowy nr NdS-II/SN/0607/2024/01; kierownik projektu: dr Agnieszka Romanko; okres realizacji: 03.04.2024-03.04.2027; wartość projektu: 1.091.040,00 PLN.
→ EKSPERTYZY (pdf do pobrania)
W roku 2024 przygotowano 6 ekspertyz (objętościowo 470 stron znormalizowanego maszynopisu) w odniesieniu do następujących grup: funkcjonariusze Policji (ekspertyza I); pracownicy systemu oświaty (ekspertyza II); pracownicy systemu zatrudnienia (ekspertyza III); pracownicy systemu opieki społecznej (ekspertyza IV); funkcjonariusze Służby Więziennej (ekspertyza V); przedstawiciele systemu ochrony zdrowia (ekspertyza VI). W ramach każdej z ekspertyz wskazano:
- zadania ustawowe w ramach wielowymiarowego dostarczanego wsparcia, przywołano akty prawne, które normują kwestie dostarczanego wsparcia; zidentyfikowano specyficzne formy wsparcia grupy zawodowej wynikające z zadań ustawowych wobec nieletnich, aktualnych więźniów oraz byłych więźniów;
- formy dostarczanego wsparcia; w ramach każdego zawodu zidentyfikowano specyficzne formy wsparcia, które wynikają bezpośrednio z ustawowych zadań w odniesieniu do osób zagrożonych wykluczeniem; w tym kontekście opisane zostały działania związane z resocjalizacją, rehabilitacją, pomocą psychologiczną, edukacyjną oraz zawodową, jak również prewencję, interwencje kryzysowe i wsparcie terapeutyczne;
- czynniki wzmacniające dostarczane wsparcie przez pracowników analizowanych grup zawodowych; w ekspertyzach przeanalizowano czynniki społeczne, instytucjonalne, podmiotowe oraz kulturowe:
- opisano czynniki kulturowe mają istotny wpływ na sposób, w jaki wsparcie jest postrzegane, przyjmowane i skutecznie realizowane, kulturowe uwarunkowania pozytywnych postaw odnoszą się do przekonań, norm społecznych i wartości, które dominują w danej kulturze;
- wymieniono czynniki społeczne, które dotyczą szerokiego kontekstu, w którym odbywa się wsparcie, i obejmują interakcje między jednostką a grupami społecznymi (rodzina, przyjaciele, społeczność); społeczne czynniki generują pozytywne postawy odnoszą się do zbiorowych cech otoczenia społecznego;
- wskazano instytucje, które angażują się w proces wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem, odgrywają ogromną rolę w tym, jak skutecznie wsparcie jest realizowane;
- określono podmiotowe czynniki, które generują pozytywne postawy, a odnoszą się do indywidualnych cech, umiejętności, doświadczeń oraz zachowań jednostek zatrudnionych w danych służbach (tzw. czynniki sytuacyjne).
- czynniki osłabiające dostarczane wsparcie; ekspertyzy identyfikują również szereg czynników, które mogą osłabiać efektywność dostarczanego wsparcia; negatywne postawy mogą być wynikiem różnych czynników – w tym przypadku również uwzględniono aspekty kulturowe, społeczne, instytucjonalne i podmiotowe:
- zidentyfikowano kulturowe uwarunkowania odnoszą się do przekonań, norm społecznych i wartości, które dominują w kulturze, a które mogą prowadzić m.in. do stygmatyzacji, nierównego traktowania lub agresji;
- wskazano społeczne czynniki osłabiające dostarczane wsparcie, obejmują one bariery, które wynikają z interakcji jednostki z jej otoczeniem społecznym oraz z szeroko rozumianym kontekstem społecznym, w którym działa system wsparcia; społeczne przeszkody mogą wpływać na trudności w dostępie do pomocy, w obniżeniu jej efektywności lub w zniechęceniu do korzystania z oferowanego wsparcia;
- wymieniono instytucjonalne czynniki osłabiające dostarczane wsparcie; czynniki te odnoszą się do barier związanych z funkcjonowaniem instytucji odpowiedzialnych za pomoc osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym, zwłaszcza tym, które mają za sobą doświadczenie konfliktu z prawem; mogą one znacząco utrudniać efektywność wsparcia, nawet jeśli same instytucje dysponują odpowiednimi zasobami i kompetencjami;
- wskazano podmiotowe czynniki osłabiające dostarczane wsparcie, dotyczą one barier wynikających z cech indywidualnych osób, które korzystają z pomocy oraz tę pomoc dostarczają, ich osobistych doświadczeń, przekonań czy postaw, które mogą wpływać na efektywność udzielanego wsparcia; czynniki podmiotowe mogą prowadzić do obniżenia motywacji do zmiany, trudności w nawiązywaniu relacji z pracownikami instytucji wsparcia, a także do oporu wobec procesu rehabilitacyjnego czy reintegracyjnego.
- przykłady działań/dobrych praktyk ukierunkowanych na ochronę praw osób wykluczonych/ marginalizowanych społecznie, ich rehabilitację oraz wspieranie ich w procesie reintegracji społecznej;
- przygotowano bibliografię, która stanowiła podstawę teoretyczną do analizy i opracowania ekspertyz dotyczących czynników wzmacniających i osłabiających dostarczane wsparcie osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym w wyniku konfliktu z prawem; bibliografia została starannie dobrana, aby obejmowała zarówno źródła krajowe, jak i zagraniczne, które odnoszą się do tematyki wsparcia społecznego, resocjalizacji, rehabilitacji, reintegracji społecznej oraz wykluczenia społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem osób z doświadczeniem konfliktu z prawem.